2009-07-20 Marlon Talks #16
Juventus Award voor Marlon
Op zondag 5 juli is mij de Juventus Award (van de Europese Raad) uitgereikt op het Juventus Festival in Cambrai, Frankrijk. Het Juventus festival zoekt, op eigen initiatief, „de meest getalenteerde jonge europese solisten die, na instemming van de oudere laureaten van het festival, Laureaat van Juventus worden“.
Na afloop van mijn recital op het festival, waarin ik werken speelde van Ponce, Brouwer, optrad met met fluitiste Alexandra Grot en violist Graf Mourja, en de Franse première gaf van “Orfeunism”, mijn werk voor gitaar solo, ontving ik de Juventus trofee uit de handen van klarinettist Johnny Teyssier, die Laureaat werd in 2008. Recensie van het recital
Na celliste Quirine Viersen en fortepianist Arthur Schoonderwoerd ben ik de derde Nederlandse musicus die Laureaat in het festival is geworden.
Ik ben erg vereerd met deze onderscheiding en kijk ernaar uit vaker deel te nemen aan dit bijzondere festival!
Concertagenda
20 Okt - Concert met Cello Octet Amsterdam
werken van Villa Lobos, Cordoba, Titre
De Oosterpoort, Groningen
Interview met Micaela Pittaluga
directeur van het "Michele Pittaluga" Gitaarconcours
Micaele Pittaluga, dochter van stichter Michele Pittaluga van het internationale gitaarconcours van Alessandria, is president van het Pittaluga Concours en is hoofd van het organisatiecomité sinds 1995. Ze heeft uitvoerende kunsten, muziek en architectuur gestudeerd (Graad in Architectuur van de Universiteit van Florence) en wijdt zich nu aan het jaarlijks organiseren van het Michele Pittaluga gitaarconcours en het tweejaarlijks organiseren van het gitaar conmpositie concours. Ze vertegenwoordigt het Alessandria concours op de jaarlijkse meetings van de WFIMC (World federation of International music competitions) en ze was verkozen als lid van het Uitvoerende Comité voor de komende drie jaar. Micaela Pittaluga reist veel, bezoekt gitaarfestivals, concoursen en gitaarconcerten, als gast en jurylid. Van 2003 tot 2008 was ze president van het bestuur van het Vivaldi Conservatorium in Alessandria. Ze promoot muzikale evenementen als stichter an artistieke directeur van de FARELAMUSIC@ cultural society. Micaela Pittaluga, PHF (Paul Harris fellow), Rotary Alessandria, is lid van de Alessandria Soroptimist Club, de Unifem Group (United Nations Development Fund for Women), en UNESCO club van Alessandria. |
Met een gitaarconcours een een compositieconcours is het “Michele Pittaluga” Concours in Alessandria een van de belangrijkste gitaarconcoursen ter wereld. Hoe heeft het concours zich over de jaren ontwikkeld?
Sinds de eerste editie in 1968 is het Alessandria gitaarconcours gehouden met grote verwachtingen: Andres Segovia zelf maakte het programma en de regels, terwijl hij Alirio Diaz de artistieke leiding toevertrouwde. Na 27 jaar, waarin elk jaar een nieuw concours gehouden werd en de beste gitaristen in de wereld te hebben bekroond, en na veel succes en eer hem ten deel was gevallen, stierf oprichter Michele Pittaluga, en liet ons, zijn drie kinderen, (Micaela, Marcello & Marialuisa) achter met het lot van het evenement in onze handen. Hoewel we geen gitaristen zijn, besloten we met het concours verder te gaan en wat hierna gebeurde toont aan dat we er gelijk in hadden door te gaan.
Voor de 30e verjaardag van het festival in 1997 creëerden we een apart concours gericht op gitaarcomponisten. De reputatie van het concours is vervolgens gegroeid, en heeft zowel gitaristen als componisten bereikt. De negende editie voor componisten is gepland voor juni 2010.
Na tot de WFIMC (World Federation of International Music Competitions) te zijn toegetreden in 1981 is ons concours gekozen tot lid van het comité tot 2012 en heeft daarom connecties met belangrijke internationale muzikale instellingen en concoursen.
Ik ga zelf elk jaar naar de bijeenkomsten van het comité om zo een goede relatie te onderhouden met onze partners.
Het Pittaluga concours is nu een internationaal concours voor uitvoering en compositie op een professioneel niveau, bezocht door veelbelovende jonge gitaristen en componisten uit de hele wereld. Als je de lijst met winnaars bekijkt zul je veel bekende gitaristen van de oude en nieuwe generatie tegenkomen. De lijst met musici die hebben plaatsgenomen in de jury van het concours bestaat uit representatieve persoonlijkheden uit de muziekwereld en de gitaarwereld, zoals Joaquin Rodrigo, Alexandre Tansman, Antonio Lauro, Leo Brouwer en vele, vele anderen.
De prijzen zijn tegenwoordig erg interessant, met een totaal aan prijzengeld van 30000 euro: een eerste prijs van 13000 euro plus uitgebreide concerttournee die door ons wordt georganiseerd, een tweede prijs van 4500 euro, een derde prijs van 2500 euro, met extra faciliteiten voor alle winnaars.
Bovendien is er een finale met orkest. Ik ben ervan overtuigd dat dit het verschil maakt tussen het Pittaluga concours en andere gitaarconcoursen.
Hoe en wanneer besloot je voorzitter van het concours te worden?
In juni 1995 liet onze vader ons onverwacht alleen achter, zonder instructies over de toekomst van het concours. Onze familie had destijds twee goede vrienden: de heer Ghione en Maestro Diaz. De eerste, business manager van beroep, adviseerde ons het statuut van ons concourscomité meteen aan te passen om zo voor overheidssubsidie in aanmerking te komen en erkend te worden door de overheid. Alirio Diaz hielp ons op artistiek terrein, door een jury voor te stellen en de komende edities van het concours voor te bereiden.
Voor dit vernieuwde comité was het nodig om een voorzitter te hebben, iemand die de leiding heeftalle over economische en artistieke taken. Van ons drieën was ik de enige die de muziekschool bezocht had (ik volgde acht jaar lang piano lessen op het conservatorium). Uiteindelijk was ik tot president benoemd, Maria Luisa als vice-president en Marcello als Secretaris-Generaal.
Hoe kies je elk jaar de juryleden uit? En hoe worden de verplichte werken ieder jaar gekozen?
Wanneer ik een nieuwe editie van het festival aan het plannen ben, vind ik een onderwerp (of een titel) en richt ik mijn aandacht op diegenen die veel over het onderwerp weten, of wiens professionele activiteiten met de thema in verbinding staan. De internationale jury moet worden gevormd door tenminste zeven leden, van verschillende nationaliteiten en met een sterke reputatie. In overeenstemming met de eisen van het WFIMC statuut en het Italiaanse ministerie van culturele zaken, stellen we jury's samen waarin ook leden zitting hebben die een andere nationaliteit hebben dan het land waarin het concours gehouden wordt.
Na zoveel jaar ervaring hebben we nu contact met de meest gerenommeerde persoonlijkheden uit de gitaar- en muziekwereld. Het is eenvoudig om de juiste persoon te vinden en uit te nodigen, we hebben de keus uit zovele vrienden van het concours! In de laatste jaren hebben we daaraan een aantal van onze vroegere winnaars toegevoegd. Zij zijn gewoonlijk trots om uitgenodigd te worden om in de jury zitting te nemen. Sommigen van hen onderhouden nog steeds nauw contact met het concourscomité, helpen met het artistieke programma en geven advies en doen suggesties. Eén van hen is Marco Tamayo (winnaar in 1999) en nu Honorary Citizen van Alessandria. In de laatste jaren schreven we de voorschriften en aanbevelingen voor de jury voor een eerlijke beoordeling van de kandidaten samen met hem, en dankzij hem hebben we nu de belangrijke Naxos opname toegevoegd als onderdeel van de eerste prijs in het gitaarconcours. Wat betreft het programma: met hulp van gitaristen en docenten waar we veel contact mee onderhouden, kiezen we de verplichte werken uit. Het maakt niet uit of er nu één of twee verplichte werken op het programma staan, het individuele programma dat gekozen wordt door elke kandidaat voor de eerste ronde en de halve finale zal gevarieerd moeten zijn, en blijk moeten geven van technische kwaliteiten, muzikale competentie en artistiek talent.
Hoe denk je over het belang van concoursen in de gitaarwereld en, meer algemeen, de muziekwereld?
Ook al is de werkelijke waarde en zelfs het bestaansrecht van concoursen een veel bediscussieerde kwestie, ik denk dat een serieus en gekwalificeerd concours voor uitvoerders jonge gitaristen kan helpen uit de anonimiteit te treden. Toen ons concours voor het eerst werd gehouden waren er nog niet veel gitaarklassen in onze muziekscholen en conservatoria. De gitaar werd gezien als een folklore-instrument en de muziekwereld had professionele gitaristen en competente, voor de gitaar schrijvende componisten nodig.
Segovia heeft een buitengewone prestatie verricht, die werkelijk een missie voor hem was, in het met autoriteit aan eigentijdse componisten vragen werken voor de gitaar te schrijven, het aanmoedigen van de instellingvan gitaarklassen in conservatoria, en het in het leven roepen van verschillende concoursen om het niveau van de gitaar en het gitaarspel te verbeteren.
Veel van de laureaten van ons concours zijn, na jarenlang succesvolle uitvoerende musici te zijn geweest, befaamde docenten geworden. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan Leo Withoszinskyi, Betho Davezac, Guillermo Fierens, Linda Carlevaro, Costats Cotsiolis, Leonardo De Angelis, Frédéric Zigante.
Na vier decennia zijn er nu duizenden gitaristen op zeer hoog niveau, die tegelijkertijd weinig kansen hebben om bekend te worden en hun persoonlijk talent tot uiting te brengen. In dat geval kan een internationaal concours dat serieus, hooggekwalificeerd en ervaren is in dit specifieke veld aan musici een echte kans bieden om uit de groep naar voren te treden, op het podium te verschijnen en te worden beoordeeld aan de hand van dezelfde richtlijnen met gelijke kansen voor allen.
Ondersteund door een goede reputatie kan een concours de kandidaten vragen om vaardigheden, precisie, en het resultaat van serieuze studie demonstreren, een programma te spelen met een finale met orkest. In ruil hiervoor biedt het concours geld, eer, persberichten, een uitgebreide concerttournee en een CD aan. Dit alles doet het “Michele Pittaluga” gitaarconcours.
Wat is er bijzonder aan de komende editie van het festival?
Het concours van 2009, de 42e editie, is gewijd aan de muziek van Antonio Lauro, Venezolaans componist en vriend van mijn vader en Alirio Diaz. Hij kwam in 1981 naar Alessandria toen Alirio Diaz zijn concerto in de finale uitvoerde. Toen hij in 1986 overleed liet hij in onze archieven de partituur achter van het tweede concert voor gitaar en orkest: een ongepubliceerd werk.
Ik heb daarom Flavio Sala (hij won het “Alirio Diaz” concours in Caracas met zijn uitvoering van het eerste concert, nadat hij in 2003 al ons concours had gewonnen) gevraagd om het op de eerste dag van het concours te spelen en Marco Tamayo om het tweede, ongepubliceerde concert op de sluitingsceremonie te spelen.
De verplichte werken dit jaar zijn als volgt: in de eerste ronde “Seis por derecho”, “ Suite venezolana” in de tweede ronde en het “Concerto n1” voor de Finale.
Dit jaar zitten in de jury: Alberto Ponce en Tania Chagnot uit Frankrijk, Jukka Savijoki uit Finland, Elena Zaniboni and ik uit Italië, Marcin Dylla uit Polen en Denis Azabagic uit Servië.
Vlak voor het concours in september organiseren we gewoonlijk een gitaarserie met het thema “Wachtend op het concours” (dit jaar hebben we Goran Krivokapic, Christian Saggese, Denis Azabagic en Irina Kulikova uitgenodigd) en op de dag van de finale organiseren we een internationale gitaar meeting (dit jaar in zijn 14e editie) met tentoonstellingen, conferenties, concerten en de toekenning van de “Golden guitars”.
Heb je een tip of advies voor deelnemers in de komende concoursen?
Als je denkt dat je klaar bent voor het podium, je het programma goed kent en je een helpende hand nodig hebt om in de schijnwerpers te komen, moet je naar Alessandria komen. Het maakt niet uit wat het resultaat is, je kunt je voordeel doen met het luisteren naar de andere gitaristen, vele muzikale persoonlijkheden ontmoeten, en een sterke artistieke ervaring opdoen. Onze stad is niet zo groot, dus je kan elke locatie eenvoudig lopend bereiken. We zijn hier, en wachten op je komst!
Micaela, hartelijk dank voor het interview!
Beste lezers, bedankt voor het lezen van de e-zine. De volgende editie verschijnt in oktober. Prettige vakantie!