Logo Pro Guitarra 2018 klein Gitaarvereniging

Pro Guitarra

2009-10-26 Marlon Talks #17

Concertagenda

31 Oct  Jury member in Wergelmir Music Festival
Pijnacker

3 Dec  Concert met violiniste Frederieke Saeijs
werken van Bach, Falla, Piazzolla

Brussel, België

6 Dec Concert met violinist Frederieke Saeijs
werken van Bach, Falla, Piazzolla
Theater de Vest, Alkmaar


Interview met Alexander Sergei Ramirez

Gitarist en organisator van het Düsseldorf Guitar Festival

Alexander-Sergei Ramírez werd geboren in Lima, Peru, en studeerde bij Prof. Maritta Kersting in Duitsland, José-Luis González in Spaje en bij Pepe Romero. Na een aantal concoursen te hebben gewonnen gaf Ramirez wereldwijd recitals, kamermuziekconcerten (onder andere met mezzo-sopraan Anne Sofie von Otter, violist Renaud Capucon en Daniel Hope, het Amati String Quartet, het Rosamunde Quartett) en trad solist op met verschillende orkesten (o.a. het Orchestre National de Belgique, National Symphony Orchestra of Cuba, Latvian National Orchestra, Collegium Winterthur).

Zijn eerste cd's op het DENON label werden positief ontvangen door de internationale muziekpers. Zijn opname gewijd aan de werken van Agustín Barrios-Mangoré verscheen bij Deutsche Grammophon en werd geprezen als "the most engrossing 75 minutes I have ever heard" (Matanya Ophee). Zijn CD Odyssey (ook op Deutsche Grammophon), een muzikale reis om de wereld, werd geselecteerd als "CD van de maand" door ECOS-Magazine. In 2007 verscheen bij hetzelfde label de CD "Masters of the guitar" met opnamen van Segovia, Yepes, Romero, Söllscher en Ramirez. Alexander-Sergei Ramirez, Professor aan de Robert-Schumann Hochschule, Düsseldorf wordt regelmatig uitgenodigd voor gitaarfestivals, geeft wereldwijd masterclasses en is jurylid op verschillende internationale gitaarconcoursen. Voor meer informatie:  www.alexander-sergei-ramirez.com

Je bent betrokken bij de organisatie van het gitaarfestival in de Robert Schumann Hochschule begin november. Kun je wat meer vertellen over het festival?

Het is de tweede keer dat we dit gitaarfestival organiseren aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf. De eerste editie was een groot succes, waarbij we onder meer Leo Brouwer en Ricardo Gallén als gastmusici hadden. Het festival vindt dit jaar plaats van 2 tot 7 november 2009, en is opgedragen aan professor Maritta Kersting (1935-2009), die jarenlang hoofd was van de gitaarafdeling. Ook dit keer presenteren we weer bijzondere artiesten die recitals en masterclasses zullen geven. Bovendien zal er een internationaal gitaarconcours zijn voor studenten van alle nationaliteiten, zonder leeftijdsgrens. Het festival wordt georganiseerd door de gitaarafdeling van de Robert Schumann Hochschule Düsseldorf: Joaquin Clerch, Karl-Heinz Wehnert en mijzelf. Ik wil mijn bijzondere dank uitspreken voor de hulp die we van Professor Tadashi Sasaki hebben gekregen bij het organiseren van dit festival. Hij zal de voorzitter zijn van de jury.

Welke artiesten presenteren zich tijdens het festival?

We hebben een aantal van de grootste sterren uit de gitaarwereld uitgenodigd: Roberto Aussel, Eliot Fisk en luitist Hopkinson Smith. Zij zullen concerten en masterclasses geven. Joaquin Clerch zal samen met zijn "Cuarteto sin titulo" (met gitaristen Rafael Aguirre, Eduardo Inestal and Nirse Gonzalez) kamermuziek van de Spaanse componist José Maria Sanchez-Verdu uitvoeren. Ik zal zelf een solo recital geven, en er zal een kamermuziekconcert zijn van het bekende "Trio Vivente" (gitaar, cello en fluit).*

Wie kan meedoen?

De masterclasses zijn open voor iedereen die lessen wil volgen bij Aussel, Fisk of Hopkinson Smith. Het concours is open voor iedereen die studeert aan een Conservatorium, Universiteit of Hochschule. Er zijn een aantal mooie geldprijzen te winnen, maar bovenal wint de eerste-prijswinnaar een gitaar van Yuichi Imai, en de tweede prijswinnaar een gitaar van Yasujuki Abe. Zoals je weet behoren Imai en Abe tot de beroemdste en beste gitaarbouwers ter wereld. Het concours bestaat uit drie ronden met een vrij programma, behalve in de finale: hier voert men -naast een kort soloprogramma- het gitaarconcert van Heitor Villa-Lobos uit met pianobegeleiding. De winnaar zal dit werk tijdens het afsluitingsconcert samen met het orkest van de Robert Schumann Hochschule uitvoeren, onder leiding van professor Rüdiger Bohn. Verdere informatie en een flyer kun je vinden op de website van de Robert Schumann Hochschule: www.rsh-duesseldorf.de*

Wat is volgens jou het belang van concoursen voor jonge musici?

Moeilijke vraag! Kijk, we weten allemaal dat kunstzinnigheid niet toeneemt met het aantal prijzen dat een musicus op zijn naam heeft staan. Je kunt vaststellen dat er veel musici zijn die typische "concoursspelers" zijn, en andere niet. We kennen allemaal vele grote musici die nooit een concours hebben gewonnen, en tegelijkertijd zijn er vele winnaars van topconcoursen die nooit een grote carrière hebben gemaakt. Het resultaat van een concours houdt vooral verband met hoe een persoon op dat specifieke moment speelde ,of wat de meerderheid van de jury van het spel van deze jonge musicus vond op dat moment -- niets meer! Toch is het onder bepaalde omstandigheden belangrijk deel te nemen aan concoursen: en als je er één wint, gefeliciteerd! Het kan je helpen vele deuren te openen, wellicht leidt het tot belangrijke contacten, concerten, een agent, misschien kun je zelfs een cd opnemen. Het hebben van prijzen op je naam is goed voor marketing, een prijswinnaar is voor een manager makkelijker te promoten -- zolang de prijs niet ouder is dan een jaar. Want een jaar later is er al weer een nieuwe winnaar. Als je geen prijswinnaar bent: geen probleem! Onthoud, dat je nooit een concours kunt verliezen. Het heeft je geholpen een bepaald programma op tijd voor te bereiden, zo goed als je kon, en je had de gelegenheid muziek uit te voeren voor een groter publiek. Misschien speelde je in fantastische zalen, of, afhankelijk van het concours, samen met grote orkesten. Invloedrijke mensen hebben je spel misschien gehoord, en dat kan nuttig zijn, of je nu wint of niet! Je leert vele andere gitaristen kennen, verschillende speelstijlen, nieuwe stukken, allerlei gitaren en interessante mensen. En vraag, indien mogelijk, wat de juryleden van je spel vonden: meestal kunnen ze je bruikbare tips geven.
 
Kun je ons iets vertellen over de projecten waar je op dit moment mee bezig bent?

Op dit moment ben ik net bezig met het editen van de laatste opname die ik vorig jaar met mijn vrouw Sheila Arnold maakte. Op de cd staan originele composities voor romantische gitaar en fortepiano: Hummel, Carulli,  Beethoven/Mozart, Rossini, etc. We spelen al jaren samen in deze bijzondere samenstelling, en we hebben er veel plezier in!. Sheila speelt op een kopie van een Dulcken fortepiano uit 1814, een type instrument dat qua klank veel dichter bij de gitaar ligt dan de moderne piano! Beide instrumenten samen creëren de illusie van één groot instrument met ontelbare mogelijkheden in articulatie en kleur. De composities die voor deze combinatie zijn geschreven behoren zeker tot de beste stukken die het kamermuziekrepertoire voor gitaar rijk is! Ik bespeel een kopie van een Stauffer gitaar, gebouwd door Bernhard Kresse uit Keulen. Daarnaast ben ik bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe solo-opname voor volgend jaar. Tegen de tijd dat deze verschijnt zal ik er meer over vertellen! In de komende 6 maanden heb ik een druk concertschema in Duitsland, België, Oostenrijk, België en Zwitserland, maar ook in landen die wat verder weg liggen: Vietnam, Cambodja en India!*

Alexander, hartelijk dank voor het interview!
Volgende maand in de e-zine: gitarist Goran Krivokapic

Marlon Titre is een van Nederlands vooraanstaande jonge musici. Als winnaar van het prestigieuze Pittaluga gitaarconcours geeft hij concerten over de hele wereld, componeert, geeft les en schrijft/publiceert zijn eigen e-zine.
Hij is te bereiken op +491771340801 of per e-mail op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Marlon Talks is een maandelijkse e-mail uitgegeven door Marlon Titre <http://www.marlontitre.com> . Het bereikt meer dan 800 lezers in Europa, Noord- en Zuid Amerika, het Caribisch gebied, Azië, Afrika en Australië. Copyright, 2009

Administratie

Logo Pro Guitarra 2018 klein

 Pro Guitarra

  Secretariaat en informatie:info@proguitarra.nl

 

KvK nummer 40413470

Het bestuur

Hans van Niel
Anna Oerlemans
Anna Oerlemans
Secretaris
 
Anne Marie van den Braken
Anne Marie vd Braken
Penningmeester
 
Geert Schenk
Geert Schenk
Algemeen bestuurslid
 
Vraagteken
Michiel van Everdingen
Algemeen bestuurslid