2011-04-19 Marlon Talks #26
Aanstaande zondag speel ik met de getalenteerde percussionist Vernon Chatlein in het MC Theater in Amsterdam. Op het programma staan werken van Anontio Lauro, Benito Canonico, Leo Brouwer en mij. Het concert begint om 15:00.
Meer informatie: http://www.mconline.nl/mconline/index.xql?id=/mc/theater
Agenda
Zo 3 Apr Benefietconcert voor Japan
Düsseldorf
Za 16 Apr Jurylid op het Egta concours
Fontys Conservatorium, Tilburg
Zo 17 Apr Recital
Amsterdam, MC Theater, met Vernon Chatlein (Percussion)
Aanvang: 15:00
Do 19 Mei Studentenconcert
Leerlingen van Enno Voorhorst en Marlon Titre
Fontys Conservatorium, De Kapel. Aanvang 19:15
Zo 5 Jun “Concerto en Si” voor gitaar en gitaarorkest met het Nederlands Jeugd Gitaarorkest
Almere, locatie wordt nog aangekondigd
Ma 4 Jul Recital op het Juventus Festival
Cambrai, Frankrijk
Woe 17 Aug Concert met Frederieke Saeijs
Grachtenfestival, Amsterdam
Woe 14 Sep Classic Club Night
De Doelen, Rotterdam
“Gitaarcompositie heeft zich de afgelopen decennia enorm ontwikkeld”
Interview met gitarist/componist Štepán Rak
Als icoon in de wereld van de eigentijdse gitaarmuziek is Štepán Rak al decennia actief als componist, gitarist en docent over de hele wereld. Met zijn optreden op het Kutna Hora Festival in Tsjechië deze zomer in het vooruitzicht sprak ik met Štepán over zijn recente werken, het componeren voor de gitaar en het belang van concoursen.
Dit interview werd gehouden in samenwerking met het Kutna Hora Gitaarfestival.
Beste Štepán, kun je wat vertellen over je recente projecten?
Ik ben net klaar met het componeren van een avondvullend programma getiteld Odores. Het werk is opgedragen aan alle geuren en aroma’s om ons heen. De wereldpremière vond plaats tijdens het Internationale Muziekfestival in Cesky Krumlov (Tsjechië) vorig jaar, in een festival waar ook Jose Cura optrad. Een paar van mijn composities waren geschreven voor een unieke gitaar, gemaakt van marmer, die een speciale klank produceert. Tegelijkertijd werk ik ook aan projecten met mijn zoon Jan-Matej en mijn goede vriend, verteller en musicus Alfred Strejcek, met wie ik 22 concertprogramma’s heb. Ik werd onlangs nog gevraagd om een stuk te componeren voor de openingsceremonie van het Internationale Film Festival Golden Prague. Verder ben ik constant bezig met optreden, lesgeven en het geven van masterclasses.
Bekijk de Marmeren Gitaar op Youtube:
Je hebt veel ervaring in het lesgeven op conservatoria…
Niet alleen op conservatoria. Mijn ervaring in het lesgeven strekt zich uit van onderwijs op basisscholen, middelbare scholen tot universiteiten over de hele wereld.
Met al die ervaring die je daarin hebt, hoe zou je je visie op het professionele gitaaronderwijs omschrijven?
Ik spreek liever over mijn visie op professionele muziekeducatie, omdat ik er altijd van overtuigd ben geweest dat het belangrijk is, vooral voor gitaristen, om hun muziekopleiding af te ronden. Vroeger was er een gewoonte onder gitaristen om muziek te bekijken vanuit een nauw perspectief, een gitaarperspectief. Ze wisten hoe Bach klonk in de versie van John Williams of Julian Bream, maar nauwelijks van opnamen van Isoire, Sherring of Navarra, om maar een paar namen te noemen. Gelukkig hebben deze omstandigheden zich ten goede ontwikkeld. Ik vind dat professionele musici, dus ook gitaristen, brede kennis moeten hebben van muziek. Dit betekent dat ze concerten van andere instrumenten en orkesten moeten bezoeken, naar opera en ballet moeten gaan. Enige kennis en vaardigheid in de kunst van improvisatie en compositie is ook van belang.